Ce este autismul?

Pierderea contactului cu lumea exterioară printr-o repliere în sine însuși, un mod de gândire detașat de realitate și o predominantă a vieții interioare“ – Dicționarul Medical, Editura Ceres, 1977

Autismul este considerat o tulburare de dezvoltare, iar în octombrie 2009, un raport al Departamentului de Sănătate şi Servicii Sociale al S.U.A. a plasat rata de diagnosticare la 1 din 68 de copii în Statele Unite ale Americii. Conform CDC, instituție din Statele Unite ale Americii care se ocupă de Controlul și Prevenția Bolilor (engl. U.S. Centers for Disease Control and Prevention – CDC), prevalența a crescut de mai bine de două ori între 2002 și 2008 și de peste 10 ori în ultimii 20 ani.

Autismul reprezintă un diagnostic pe care îl au în comun bebeluşi, copii şi adulţi și care este posibil să se comporte şi să arate diferit, dar care se confruntă cu provocări în aceleaşi domenii: comunicarea, interacţiunile sociale şi jocul sau gândirea imaginative.

Diagnosticul de autism este stabilit prin observarea caracteristicilor comportamentale din respectivele domenii. Deoarece nu există caracteristici fizice pe care cei din spectrul autismului să le aibă în comun şi pentru că există o gamă largă de abilităţi şi dizabilităţi – acesta nu este întotdeauna uşor de identificat.

Diagnosticul unei tulburări din spectrul autismului se bazează pe criterii stabilite în Manualul de Diagnostic şi Statistică a Tulburărilor Mentale (în engleză: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, DSM), publicat de către Asociaţia Americană de Psihiatrie (American Psychiatric Association). Manualul este utilizat în Statele Unite ale Americii, precum şi de către clinicieni, cercetători, agenţii de reglementare a medicamentelor psihiatrice, companii din domeniul asigurărilor de sănătate, companii farmaceutice şi decidenţi politici.

Autismul este considerat a fi o tulburare din spectrul autismului datorită variaţiilor care există de la copilul cu autism clasic, non-verbal şi mai puţin capabil din punct de vedere funcţional, până la copilul cu Sindrom Asperger, foarte verbal, capabil din punct de vedere educaţional şi incluzând fiecare variaţie dintre aceştia. Numeroşi părinţi descriu, de asemenea, probleme medicale (de ex., afecţiuni gastrointestinale şi ale sistemului imunitar) şi/sau tulburări ale procesării senzoriale.

Deşi două persoane pot avea acelaşi calificativ al autismului, acestea pot fi la fel de diferite precum ziua şi noaptea. Atunci când părinţii unor copii sau adolescenţi cu autism se întâlnesc pentru prima dată, întrebarea inevitabilă este „Cum este copilul dumneavoastră?”, pentru că toţi sunt atât de diferiţi. De exemplu, Jeremy, un tânăr în vârstă de douăzeci şi doi de ani, care are autism clasic, are dificultăţi în ceea ce priveşte numeroase abilităţi de auto-ajutorare, are un discurs verbal redus, îşi face temele şcolare şi comunică cu ajutorul unei tăbliţe conţinând alfabetul, al unui instrument tip ipad ori al unei alte tehnologii de asistare. Tom, un tânăr care are Sindromul Asperger, poate citi şi scrie în patru limbi. Pentru el, modalitatea favorită de a-şi petrece timpul este aceea de a studia religiile lumii, prezintă dificultate însă în a duce orice conversaţie ce nu este legată de domeniul său de interes.

Între aceştia există numeroase variaţii diferite. O expresie comună în comunitatea autismului este aceea că „Atunci când ai întâlnit o persoană cu autism, ai întâlnit o persoană cu autism”.

Este posibil să observaţi pe cineva care se leagănă pe loc, aşteptându-şi rândul la magazin sau în staţia de autobuz, ori un copil care, într-un magazin, are ceea ce pentru un ochi neinstruit poate părea un acces de furie nerezonabilă. Este posibil să cunoaşteţi un adolescent tăcut, considerat tocilar sau poate aveţi un vecin care uneori îşi pocneşte degetele înaintea feţei atunci când merge. Toate acestea ar putea fi manifestări diferite ale unei tulburări din spectrul autismului.

Conform celei de-a cincea ediții a DSM (manual în care sunt prezentate statistici și modalități de  diagnostic a tulburărilor mentale), principalele trăsături ale autismului sunt:

Ø  „Deficite la nivelul cogniției sociale și comunicării” care se manifestă ca dificultăți în relații de reciprocitate, precum atenția împărtășită, contactul vizual, empatia sau înțelegerea gândurilor și a intențiilor celorlalți.

Ø  „Interes diminuat și comportamente repetitive” care presupun aderență inflexibilă la rutine lipsite de sens.

Persoane cunoscute în comunitatea persoanelor diagnosticate cu autism:

Ø  Temple Grandin este o autoare de succes diagnosticată cu autism.  Dr. Grandin a fost diagnosticată cu autism în anul 1950, la vârsta de 3 ani. În 2015, ea este profesor la Universitatea Colorado, a devenit unul dintre oamenii de știință de top, are un doctorat în Știința Animalelor și este o activistă convinsă a drepturilor persoanelor cu autism. Este foarte recunoscută, inclusiv de PETA, pentru invențiile sale în domeniul practicilor utilizate în abatoarele pentru animale. Prin studii și cercetări revoluționare și analizând lucrurile prin prisma propriului ei autism, Temple Grandin aduce o perspectivă uluitoare între cele două lumi. Biografia sa remarcabilă a dat naștere, în februarie 2011, filmului Temple Grandin. Autismul nu a împiedicat-o să dea un sens vieții ei, mai mult, a ajutat-o.

Ø  Thomas McKean este o celebritate în rândul comunității cu autism pentru devotamentul său arătat persoanelor și familiilor afectate de tulburări generale de dezvoltare. Thomas a fost diagnosticat cu autism în 1979, pe când avea 14 ani. În urma acestui diagnostic a fost instituționalizat într-o clinică de psihiatrie timp de doi ani. Experienţele prin care a trecut atunci l-au motivat să devină un avocat activ al persoanelor cu tulburări de dezvoltare.

Ø  Donna Williams este o artistă care spune despre ea că este „un gânditor kinestezic” și oferă o viziune a procesării mentale și a modului în care aceasta poate diferi de la un individ la altul. Ea este autoarea bestsellerului „Nimeni Nicăieri”.

Ø  Stephen Shore nu a vorbit până la vârsta de 4 ani, iar medicii le-au sugerat părinților săi să îl interneze într-o instituție. Ajutat de părinți și cu sprijinul profesioniștilor, Stephen a reușit să își învingă dizabilitatea, fiind autorul cărții „Dincolo de perete: Experiențe personale cu Autismul și Sindromul Asperger”.

Ø   Daniel Tammet este un savant autist, scriitor și educator, celebru pentru abilitatea sa unică de a descrie modul în care funcționează mintea lui.

Ø   Gary Numan, muzician

Ø  Scott James, muzician

Ø  Peter Tork, muzician și actor

Ø  Satoshi Tajiri, creatorul desenelor Pokemon

Ø   Matt Savage, muzician

Părinții celebri care au copii  diagnosticați cu autism:

Ø  Jenny McCarthy – are un fiu de 8 ani, iar pentru a susţine conştientizarea a participat la evenimente, acţiuni caritabile, a scris cărţi şi a vorbit în emisiunile ei despre această boală.

Ø   Gary Cole – are o fiica de 17 ani

Ø   Toni Braxton – are un fiu de 8 ani

Ø   Aidan Quinn – are o fiică

Ø  Joe Mantegna – are un fiu

Ø  John Travolta – a avut un fiu care a murit în anul 2009

Ø  Sylvester Stallone – are un fiu de 32 de ani