Inteligența interpersonală, definită ca abilitatea de a interacționa eficient cu ceilalți, presupune înțelegerea emoțiilor și așteptărilor acestora. Ea implica nu doar capacitatea de a se integra într-un grup, ci și de a colabora armonios, apreciind abilitățile și calitățile celor din jur. Persoanele cu o inteligență interpersonală bine dezvoltată manifestă preocupare pentru ceilalți, ascultare activă, respect reciproc și sprijin în relațiile interpersonale.
În cazul copiilor cu autism, deficiența în inteligența interpersonală poate genera dificultăți semnificative în procesul lor de integrare socială. Acest lucru se reflectă în experimentarea constantă a reproșurilor și respingerilor din partea partenerilor de joacă. Este imperativ ca acești copii să dobândească în prealabil cunoștințe esențiale referitoare la inteligența interpersonală înainte de a fi expuși la mediul social.
Integrarea socială reușită necesită o pregătire atentă, evitându-se introducerea lor în grupuri sociale fără un nivel minim de înțelegere a aspectelor legate de inteligența interpersonală. Această abordare precaută este esențială pentru a preveni riscuri precum etichetarea, marginalizarea sau manifestări de stres și agresivitate din partea copiilor cu autism.
Astfel, pentru a asigura succesul integrării sociale, este crucial ca acești copii să învețe aspecte fundamentale precum așteptarea rândului, împărtășirea jucăriilor și oferirea sprijinului în momente dificile. Această pregătire îmbunătățește șansele de integrare armonioasă în colectivitate și minimizează posibilele impacturi negative asupra copiilor și a părinților lor. parafrazeaza foarte pe scurt